Suspendarea PUZ-urilor nu pare să fie o problemă pentru Andrei Diaconescu, cofondator și co-CEO al One United Properties, cel mai mare dezvoltator imobiliar local, cu venituri de peste 1,7 miliarde de lei și un profit de peste 525 milioane lei în 2023.
Mai mult, omul de afaceri consideră că subiectul suspendării PUZ-urilor trebuie depășit, fiind întreținut în mod artificial, deoarece o schimbare a modului în care se dezvoltă în orașul era necesară și că trebuia să se întâmple, iar singurul lucru pe care trebuie să-l facă jucătorii din imobiliare, autoritățile, dar și opinia publică este să privească spre viitor.
„În opinia mea, ce a făcut Nicușor Dan a fost foarte bine. Practic, a oprit majoritatea dezvoltărilor haotice. Din punctul meu de vedere, (suspendarea PUZ-urilor – n.r.) este un subiect închis. S-a terminat. Nu mai poate fi folosit cu aceeași greutate. A fost un lucru bun pentru oraș. Orașul trebuie să se dezvolte mai frumos. Cei care întrețin subiectul o fac în mod artificial. Oricum, nu mai poți da înapoi ce s-a întâmplat”, a declarat, pentru wall-street.ro, Andrei Diaconescu.
Declarațiile vin din partea unui om de afaceri a cărei companie s-a confruntat inclusiv în instanțe cu Nicușor Dan.
Dincolo de faptul că omul de afaceri consideră benefică și necesară o schimbare de paradigmă în ceea ce privește dezvoltarea orașului, acesta subliniază și efectul pozitiv pe care l-a avut în privința oportunităților companiei pe care o conduce.
One United Properties s-a consacrat pe piața din Capitală prin dezvoltarea de proiecte rezidențiale adresate celor cu posibilități peste medie. Compania a mizat pe acest model de business, de a se adresa clienților cu bani, dar acum poate ataca și segmentul mediu de locuințe, acolo unde, din ce ne spune Andrei Diaconescu, activau și dezvoltatori care „stricau” piața.
Potrivit lui, suspendarea PUZ-urilor a curățat acest segment, că „a disciplinat piața”. Era un segment pe care compania ar fi vrut să intre, dar nu a dorit să o facă, deoarece competiția nu era cea mai sănătoasă.
Acesta spune că a venit momentul potrivit pentru a aborda segmentul mediu de preț al locuințelor și sunt trei elemente care îi încurajează să o facă.
„În primul rând, până acum exista foarte multă competiție neloială din partea dezvoltatorilor care l-au supărat pe Nicușor Dan. Al doilea motiv este acela că ne așteptăm ca în 2-3 ani să își revină și dobânzile la normal. Nu ai cum să intri pe un asemenea segment dacă dobânzile sunt sus. În al treilea rând, avem mult mai multă experiență și ne putem permite să scalăm organizația la o dimensiune mult mai mare, pentru a demara proiecte mult mai voluminoase”, ne-a mai explicat co-CEO-ul One United Properties.
Compania a semnat deja un acord de achiziție a unui teren de 21 de hectare într-o zonă destul de centrală a Capitalei, unde dorește să construiască un proiect rezidențial care să includă circa 5.000 de apartamente care să se adreseze acestui segment.
Anterior, cel mai mare proiect anunțat de companie fusese One Cotroceni Towers, care include două turnuri de 33 de etaje, două turnuri de 23 de etaje și încă o clădire de 16 etaje. În total, proiectul va aduce pe piața din Capitală aproape 1.300 de apartamente noi.
Referitor la concurența pe segmentul mediu de dinainte de suspendarea PUZ-urilor, omul de afaceri ne explică faptul că au fost livrate proiecte cu care One United Properties nu ar fi vrut să concureze.
Standardele la care și-ar fi dorit dezvoltatorul să construiască și prețurile practicate în piață pentru a fi competitiv nu ar fi asigurat profitabilitatea pe care o viza compania. În aceste condiții, dezvoltatorul imobiliar a preferat să aștepte un moment mai bun.
„Nu poți livra un produs de calitate construind cu costuri mici, iar noi vrem să respectăm viziunea companiei, așa că am ales să așteptăm. Oricum, nu ne place să grăbim luarea niciunei decizii. Nici în negocieri, chiar dacă au fost foarte multe situații în care a trebuit să ne grăbim. Cu cât îți aloci mai mult timp să analizezi situația, cu atât ai șanse mai mari să scoți un rezultat mai bun”, ne-a mai explicat Andrei Diaconescu.
Dacă ne oprim din construit, nu se va rezolva problema traficului
Una dintre motivațiile principale ale suspendării PUZ-urilor și blocării dezvoltării imobiliare în București a fost aceea de a nu mai crea aglomerări în Capitală, de a nu aduce mai multe mașini și oameni în trafic, dar realitatea arată că stoparea construcțiilor nu rezolvă deloc această problemă.
„Cifrele nu mint. Bucureștiul stă chiar mai rău la capitolul trafic decât înainte de pandemie și de suspendarea PUZ-urilor. Dacă în alte capitale europene traficul a scăzut pentru că lumea a rămas să lucreze de acasă, Bucureștiul a fost singurul oraș în care traficul a crescut. Înainte, aveam două intervale de ore de vârf în ceea ce privește traficul, acum este aglomerat mai tot timpul”, ne-a mai spus Andrei Diaconescu.
Omul de afaceri consideră că dezvoltarea de noi proiecte rezidențiale și de business în zone apropiate va reduce necesitatea multor bucureșteni de a tranzita orașul dintr-o partea în cealaltă, cum se întâmplă cu mulți locuitori ai orașului care vin din jumătatea de sud a Capitalei, către centrele de business din centrul și nordul orașului, cum ar fi zonele Pipera, Floreasca sau Barbu Văcărescu.
Ce și-ar dori Andrei Diaconescu de la următoare administrație
În contextul în care 2024 este un an electoral, iar în iunie au loc alegerile locale, întrebat ce și-ar dori de la viitoare administrație locală, oricare ar fi ea, omul de afaceri spune să își dorește o deschidere mult mai mare din partea autorităților în colaborarea cu mediul privat.
Parteneriatul Public-Privat (PPP) este ceea ce lipsește României în general, mecanism care funcționează în alte țări.
„Este incredibil cât de mult ar putea ajuta mediul privat, dacă ar exista o deschidere mai mare din partea autorităților. Acesta este singurul lucru pe care vreau să-l menționez ca dorință din partea viitoarelor administrații. Este nevoie de deschidere către colaborare cu mediul privat”, a subliniat omul de afaceri.
Ca exemplu de investiție ce ar putea fi făcută pentru îmbunătățirea traficului în București, Andrei Diaconescu ne-a vorbit despre trecerea întregului trafic de la Piața Charles du Gaulle în subteran și transformarea întregii zone în una comercială, care ar putea cuprinde o galerie comercială, o parcare de câteva mii de locuri și/sau zone pietonale.
„Dacă treci tot traficul în subteran deschizi toată zona, poți amenaja o parcare de 3.000 de locuri și rezolvi și problema traficului. Și poți face totul transparent, cu licitații. Investitorii să-și asume investiția. Nici nu te interesează dacă își scot ei banii sau nu. Este problema lor. Trebuie doar deschidere. Sunt atât de multe lucruri care pot fi făcute. Nu poți ca primărie, ca autoritate, că nu ai bani, cheamă un investitor privat. Sunt multe fonduri de investiții care așteaptă astfel de proiecte în București”, a mai spus Andrei Diaconescu.
Întrebat cum s-ar explica reticența autorităților față de parteneriatul cu mediul privat, cofondatorul One United Properties crede că este vorba de o lipsă de conectare.
„Cumva, autoritățile stau în bula lor și sunt total deconectate de viața orașului, de mediul privat. În principiu, clasa politică este deconectată de mediul de afaceri și chiar de oameni, iar oamenii politici se reconectează cu electoratul doar în campaniile electorale”, a punctat omul de afaceri.
Lasa un raspuns