Grupul austriac House of Julius Meinl, care deține cele mai mari două fabrici de ciocolată din România (Kandia și Heidi), fiind și cel mai mare producător de ciocolată din România, este aproape de finalizarea achiziției hotelului Ambasador, unul dintre cele mai cunoscute hoteluri din București, după o tranzacție complexă care a implicat persoane juridice și moștenitorii arhitectului Arghir Culina, cel care a proiectat clădirea în anii `30, potrivit surselor Profit.ro.
Aceasta este cea mai mare investiție atrasă pe Bulevardul Magheru, unul dintre cele mai cunoscute din România, în ultimii 5 ani, de la redeschiderea hotelului Lido de peste drum de Ambasador, și se așteaptă ca după renovare să devină o emblemă pentru turismul bucureștean.
Julius Meinl, unul dintre cei mai mari producători de cafea premium din Europa Centrală și de Est, cu o istorie de peste 160 de ani, a intrat pe piața hotelieră în 2019 prin subsidiara sa Julius Meinl Living, prin intermediul căreia deține două proprietăți: The Julius din Praga, deschis în primăvara anului 2022, și Escala Hotel & Suites, la Budapesta, care continuă să funcționeze sub acest nume până la renovarea sa. În total, cele două proprietăți au 219 apartamente și o valoare de piață de peste 124 de milioane de euro.
Achiziția hotelului Ambasador este efectuată acum prin intermediul companiei cehești JM Innovative Living Management, potrivit documentelor analizate de Profit.ro.
Grupul austriac se pregătește să investească 30-35 de milioane de euro în achiziția și aducerea întregului hotel la standardul de 4-5 stele, potrivit surselor Profit.ro.
După finalizarea tranzacției va începe, în cel mai scurt timp, procesul de remodelare, reamenajare și rebranduire a hotelului, urmând să fie realizate circa 130 de spații de cazare, din care 40% vor fi camere duble. Așteptările sunt ca până la finalul anului să primească de la primărie aprobările necesare realizării proiectului.
Imobilul cunoscut sub denumirea de „Hotel Ambasador” a fost privatizat prin metoda MEBO în anul 1995. Ambasador SA deține jumătate din imobil, care este exploatat ca structură de primire turistică cu 99 de spații de cazare, servicii de alimentație publică și sală de conferințe, conform criteriilor de clasificare pentru 4 stele. Cealaltă jumătate este deținută de moștenitorii arhitectului Arghir Culina, cel care a proiectat și a deținut clădirea.
Fiecare dintre cele două corpuri de clădire are o suprafață construită de 6.200 de metri pătrați, iar amprenta la sol a fiecăruia este de 530 metri pătrați.
La lansarea diviziei hoteliere Julius Meinl Living, obiectivul a fost de a deschide cel puțin 15 hoteluri cu un total de 2.000 de unități de cazare în decurs de 3-6 ani.
„Julius Meinl Living poate investi în întreaga Uniune Europeană și, potențial, de asemenea, în țările adiacente, însă accentul său inițial se va concentra pe capitale precum Praga, Budapesta, București și alte capitale din Europa Centrală, deoarece Julius Meinl Living consideră că acestea sunt în prezent cele mai atractive pentru modelul său de afaceri“, a anunțat atunci compania.
Pentru a finanța extinderea companiei, Julius Meinl Living a emis obligațiuni listate la Bursa de Valori din Luxemburg, parte a unui program a cărui valoare totală poate ajunge la 300 de milioane de euro.
Afacerea Julius Meinl Living este condusă de Julius Meinl VI, născut în 1986 și care locuiește cu familia în Londra. El a lucrat, anterior, la firma de investiții Colony Capital și în grupul bancar Credit Suisse.
Grupul Julius Meinl nu este la prima interacțiune cu piața imobiliară românească. Prin intermediul Meinl European Land, fondat de Meinl Bank, grupul austriac a deținut și centrul comercial Militari Shopping din București. Compania a fost cumpărată în august 2008 de grupul israelian Gazit-Globe și redenumită Atrium European Real Estate.
Înainte de criza imobiliară globală din 2008, Meinl European Land anunța pentru România un plan investițional de 700 de milioane de euro în 9 centre comerciale la nivel național. Pentru expansiunea locală, Meinl avea parteneriate cu Real4You și Krammer & Wagner, alături de care deținea terenuri în Focșani, Arad și Constanța.
Julius Meinl este prezent și pe piața ciocolatei din România încă din 1997, când a intrat în acționariatul Excelent, producătorul brandurilor Rom și Măgura. În 2003, Excelent a cumpărat Kandia, cu sediul în Timișoara. Înainte de Al Doilea Război Mondial, Kandia făcuse parte din rețeaua de distribuție a Julius Meinl.
În 2012, Kandia s-a extins prin achiziția fabricii Supreme de la frații libanezi Johny și Jihad Jabra, care aveau brandul de ciocolată Primola. Un an mai târziu, grupul austriac a cumpărat și Heidi Chocolat, companie fondată la București, în 1994, de producătorul suedez de ciocolată Jürg Läderach.
Pe segmentul comerțului cu cafea, brandul Julius Meinl este vândut în peste 70 de țări, iar în 40 dintre acestea se află în Top 3 mărci de cafea premium și este lider de piață pe segmentul premium în Austria, Rusia, țările adriatice, Europa Centrală și de Est și Dubai.
Rata de ocupare a hotelurilor din București a crescut anul trecut la 66% comparativ cu 61% în 2022, însă rămâne sub nivelul din 2019 (73%), influențată în parte de faptul că volumul înnoptărilor turiștilor străini nu s-a restabilit la nivelul înregistrat în 2019, se arată într-un raport de piață realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield.
Oxford Economics estimează că cererea din București va depăși până în 2025 nivelurile din 2019 cu aproximativ 6%, fiind susținută de creșterea numărului de înnoptări ale turiștilor locali care au revenit deja în 2023 la nivelurile din 2019.
În același timp, tariful mediu (ADR) al hotelurilor din București a fost de 96 de euro în 2023, în creștere cu 12% comparativ cu 2022 și peste nivelul din 2019 (86 euro), în condițiile în care anul trecut cota de TVA pentru industria HoReCa a fost majorată de la 5% la 9%, subliniind astfel rezistența pieței la schimbările fiscale dar și strategia hotelierilor focusată pe tarife.
Creșterea tarifului mediu și a ratei de ocupare a dus la o îmbunătățire de 18% a venitului mediu pe cameră disponibilă (RevPAR) din București comparativ cu 2022, dinamică în linie cu trendul de revenire al pieței hoteliere care are loc de altfel în toate capitalele din Europa Centrală și de Est – 6.
În consecință, hotelierii din Capitală au încasat în 2023, în medie, 64 euro/noapte pentru fiecare cameră disponibilă, depășind marginal nivelul din 2019. Este de așteptat ca majorarea veniturilor să compenseze creșterea cheltuielilor, ceea ce oferă o perspectivă pozitivă asupra pieței.
Lasa un raspuns