În București se vor livra în jur de 2.400 de camere de hotel noi în următorii ani, cea mai mare creștere a ofertei din Europa Centrală și de Est

În București se vor livra în jur de 2.400 de camere de hotel noi în următorii ani, cea mai mare creștere a ofertei din Europa Centrală și de Est

Cererea pe piața hotelieră din București în prima jumătatea a anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, a avut o creștere de 3%, dar nu a reușit să recupereze complet scăderile din pandemie, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield.

În perspectivă, conform Oxford Economics, se preconizează că numărul înnoptărilor în unități de cazare din București își va reveni complet până în 2025 și va depăși cu 3% nivelul din 2019. Această creștere va fi determinată în primul rând de creșterea înnoptărilor turiștilor români.

În același timp, piața hotelieră din capitalele CEE-6 (București, Varșovia, Praga, Bratislava, Budapesta și Sofia) a înregistrat, în prima jumătate a anului 2024, o creștere a cererii cu 0,6% față de prima jumătate a anului 2019, în timp ce oferta de noi spații hoteliere a crescut cu 7,7% în aceeași perioadă. Această tendință pozitivă este determinată de redresarea impresionantă a cererii din Varșovia, care a înregistrat o creștere de aproximativ 17%.

Între 2024 și 2026, Bucureștiul va înregistra cea mai mare creștere a ofertei de noi spații hoteliere dintre capitalele din CEE-6, cu un avans de aproximativ 5,8%, ceea ce înseamnă că vor fi livrate încă 2.400 de camere, rată care depășește creșterea medie a CEE-6, de 3,2%.

Mai multe branduri noi vor intra pe piața din București, inclusiv Corinthia, Swissotel, Mondrian, Adagio, Handwritten Collection și The Crest Collection. În plus, jucătorii existenți precum Radisson Blu București vor reintroduce pe piață în următorii ani camere renovate.

La finalul anului 2023, în capitala României erau operaționale 12.052 de camere de hotel, aici fiind incluse doar hotelurile aparținând unor branduri, plus cele cu peste 50 de camere din categorie non-branded.

În ceea ce privește performanța pieței hoteliere, RevPAR (venitul pe camera disponibilă) din București a crescut cu 9,2% în S1 2024 față de S1 2023, depășind atât media europeană, cât și pe cea a capitalelor CEE-6, arată raportul. Acest rezultat a fost determinat în primul rând de o creștere cu 5,6% a ADR (tariful mediu zilnic) comparativ cu prima jumătate a anului 2023, în ciuda majorării TVA începând cu ianuarie 2023.

Deşi ADR în Bucureşti în S1 2024 a crescut cu 15,7% faţă de S1 2019, această creştere este încă sub rata inflaţiei. Acest lucru se datorează recuperării lente a cererii, combinată cu o creștere a ofertei de camere în aceeași perioadă.

Rata de ocupare în București a crescut cu 3,4% în S1 2024 vs S1 2023, parțial determinată de diverse evenimente, cum ar fi concertul Coldplay din iunie. Rata de ocupare va continua să se îmbunătățească, susținută de aderarea României la Spațiul aerian Schengen în martie 2024.

RevPAR în capitalele CEE-6 a crescut cu 8% față de S1 din 2023. Acest lucru a fost determinat de o creștere de 4,2% a ADR, cu cele mai mari câștiguri înregistrate la Praga, București și Varșovia.

Rata de ocupare a hotelurilor piețele CEE-6 a atins 67% în primele șase luni ale anului, cu 3,6% mai mult decât anul trecut, deși sub nivelurile pre-pandemice în toate centrele, cu excepția Varșoviei. Privind în perspectivă, creșterea ADR este de așteptat să se modereze, în timp ce ratele de ocupare sunt proiectate să-și continue redresarea.

România a înregistrat o creștere de 13% a volumului tranzacțiilor în comparație cu S1 2023, ajungând la un total de 20 de milioane euro. Această creștere a fost determinată în principal de activitatea din București, evidențiată de vânzarea Hotelului Ambassador către Julius Meinl Group. Hotelul urmează să fie renovat şi va fi redeschis ca un aparthotel upper-upscale sub brandul Julius.

În prezent, conform datelor Cushman & Wakefield despre piața din România, aproximativ 400 de camere sunt disponibile pe piață pentru vânzare, ceea ce indică oportunități continue pentru investitori.

Volumul tranzacțiilor cu proprietăți hoteliere în țările din CEE-6 (România, Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Bulgaria) a ajuns la 122 milioane de euro în prima jumătate a anului 2024, cu 27% mai puțin decât în S1 2023. Acest lucru s-a datorat în primul rând lipsei activelor hoteliere de vânzare în regiune, incertitudinii geopolitice și costului ridicat al finanțării.

“Acest lucru s-a schimbat însă în ultimele luni, astfel că vedem mai multe proprietăți care se află în diverse etape de vânzare, iar acest lucru, combinat cu o performanță a sectorului pe un trend ascendent, accesul îmbunătățit la finanțare și creșterea interesului investitorilor, se preconizează că volumul va crește în următoarele 12 luni”, se menționează în raportul Cushman & Wakefield.

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata.