România ar trebui să înceapă să pregătească o tranziție treptată către o impozitare progresivă a salariilor, care să completeze reformele privind transferurile care vizează reducerea inegalității veniturilor, arată raportul Studiului Economic 2024 pentru România, elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), organizația la care țara noastră se pregătește să adere. Acesta mai menționează o reformă importantă, cu impact larg în România: creștere eficientă a veniturilor prin impozite pe bunurile imobiliare. Raportul susține că obligația fiscală ar trebui să fie determinată pe baza valorii de piață a unei proprietăți.
Raportul notează progresul lent în corectarea dezechilibrelor fiscale și arată că eforturile pentru a elimina risipa în guvern ar trebui să fie continuate prin revizuiri ale cheltuielilor.
La Palatul Victoria a avut loc azi evenimentul de lansare a Studiului Economic 2024 pentru România, elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în prezența Secretarului General al OCDE, Mathias Cormann.
Schimbarea sistemul de impozitare în imobiliare
Acesta abordează și necesitatea de creștere eficientă a veniturilor prin impozite pe bunurile imobiliare.
Menționăm că, potrivit planurilor actuale, impozitul pe proprietate pentru locuințele românilor va suferi modificări fundamentale din 2025, potrivit modificărilor impuse de către Legea nr. 370/2022. Diferența majoră în felul în care se vor calcula impozitele pe locuință stă în faptul că proprietarii trebuie să se pregătească să plătească o taxă în funcție de valoarea de piață a imobilului, în loc de criteriul suprafeței, cum este cazul în prezent
Raportul OECD subliniază că România obține puține venituri din impozitele recurente pe bunurile imobiliare (4% din veniturile fiscale în 2021).
Cotele de impozitare diferă pentru proprietățile rezidențiale și nerezidențiale, dar și pentru clădirile și terenuri. Ratele de impozitare a clădirilor depind de tipul de proprietate- persoană fizică sau o societate, o caracteristică care ar putea influența deciziile privind constituirea unei societăți.
Metode utilizate în România pentru evaluarea proprietăților și valoarea impozabilă a proprietăților sunt problematice, notează raportul.
În timp ce clădirile nerezidențiale sunt evaluate în funcție de valoarea lor de piață, valoarea impozabilă a locuințelor și a terenurilor se bazează pe suprafața unei proprietăți. Se fac ajustări pentru locație și caracteristici, inclusiv utilizarea unei proprietăți, tipul de clădire și vechimea structurilor, dar acestea nu reușesc să surprindă în mod adecvat valoarea de piață a locuințelor și a terenurilor (Banca Mondială, 2023).
Impozitarea recurentă a proprietății în România poate fi îmbunătățită. Deși există argumente pentru impozitarea terenurilor și clădirile la rate diferite (OCDE, 2021), evaluarea tinde să fie mai simplă atunci când ambele sunt evaluate împreună (OECD, 2021).
Obligația fiscală ar trebui să fie determinată pe baza valorii de piață a unei proprietăți. Trecerea de la evaluarea bazată pe suprafață, așa cum se cere în PNRR-ull României, ar rezolva inechitățile, într-un sistem care recompensează proprietarii atunci când proprietățile lor sunt subevaluate.
Evaluarea bazată pe modele poate completa estimările bazate pe vânzări, în special în regiunile în care activitatea pieței imobiliare este limitată. O astfel de abordare este utilizată în Norvegia.
Creșterea proporțională a veniturilor provenite din impozitele pe proprietate ar putea reduce impactul total al sistemului fiscal asupra activității economice. Principalul avantaj al impozitării proprietății este că – spre deosebire de muncă și capital – terenul nu poate se poate deplasa. pentru a scăpa de impozitare.
Pe baza cererilor din PNRR, guvernul central ar trebui să ridice progresiv o limită inferioară a impozitului pe proprietate stabilit la nivel local.
Pentru a permite proprietarilor să planifice în avans și pentru a evita corecțiile majore ale pieței, modificările impozitului pe proprietate ar trebui să fie graduale. Impozitele pe proprietate ar putea fi stabilite în funcție de mijloacele de trai, cu rate mai mici aplicate celor mai puțin înstăriți, sau exlcuderea de la impozitare a unei părți din valoarea unei proprietăți, cel puțin pentru cei care au o singură proprietate. O reformă eficientă a impozitării proprietății depinde, de asemenea, de finalizarea cadastrului funciar național.
Lasa un raspuns