Un studiu realizat de compania de consultanță imobiliară CBRE arată că 71% dintre comercianții care intenționează să-și mărească numărul de magazine fizice plănuiesc să facă acest lucru pe piețele în care sunt deja prezenți.
Spațiile generoase sunt, de asemenea, printre obiectivele prioritare, dat fiind că 72% dintre respondenți țintesc să își mărească dimensiunea magazinelor. Se remarcă o creștere semnificativă față de rezultatele studiului CBRE din 2022, când doar 26% dintre respondenți și-au exprimat dorința de a deschide magazine mai spațioase.
Preferința pentru magazine cu suprafețe generoase este una dintre tendințele cheie observate în special în rândul brandurilor de modă și athleisure din capitale și orașe mari. O tendință specifică sectorului de lux este deținerea magazinelor proprii, în defavoarea închirierii acestora. Totuși, închirierea rămâne strategia predominantă pentru mass market: 84% dintre respondenți declară că nu au în plan să achiziționeze magazine.
În ce privește formatele favorite, parcurile de retail sunt dominante, iar 45% dintre respondenți le preferă drept locații pentru viitoarele magazine. Din perspectivă digitală, retailerii se află mai degrabă într-o fază de căutare și învățare, premergătoare implementării. 61% dintre respondenți au declarat că explorează Inteligența Artificială (AI), însă doar 25% au implementat deja soluții AI.
Retailerii acordă tot mai multă importanță standardelor ESG. Conform studiului CBRE, 6 din 10 comercianți anticipează că în următorii trei ani „caracteristicile verzi” ale clădirilor vor deveni un avantaj, în negocierile de leasing, în creștere cu 45% față de 2022.
„Faptul că 72% dintre retaileri doresc creșterea suprafețelor magazinelor fizice, comparativ cu numai 26% în 2022, împreună cu apetitul pentru expansiunea în piețele noi și existente, atât în Europa de Vest cât și în CEE, preconizează un an 2025 favorabil retailului. Cu cât comercianții vor reuși mai repede să implementeze soluțiile de AI, cu atât vor putea să crească profitabilitatea magazinelor și experiența de cumpărături”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.
Studiul cuprinde răspunsuri de la peste 60 de retaileri globali, cu o rețea de magazine care totalizează peste 130.000 de spații.
În România, în prima jumătate a anului, livrările de noi spații de retail au totalizat 87.400 mp, în creștere față de 30.000 mp finalizați în perioada corespunzătoare a anului anterior.
În al doilea trimestru au fost finalizate proiecte cu o suprafață de 78.100 mp, iar stocul de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,54 milioane mp, din care 55% reprezintă centre comerciale de tip mall, iar 45% parcuri de retail și galerii comerciale.
Lasa un raspuns