Metroul, motorul pieței imobiliare din București: cât valorează o locuință în apropierea unei stații și unde apar noii poli de dezvoltare

Metroul, motorul pieței imobiliare din București: cât valorează o locuință în apropierea unei stații și unde apar noii poli de dezvoltare

Accesul facil la rețeaua de metrou a devenit, în ultimii ani, principalul criteriu de achiziție pentru cumpărătorii de locuințe din București, devansând finisajele sau chiar prețul de listare.

O analiză recentă realizată de Imobiliare.ro confirmă acest trend și subliniază modul în care apropierea de o stație de metrou influențează direct valoarea de piață a unei proprietăți și direcționează expansiunea urbană către noi cartiere și localități periurbane.

Diferențe de preț de până la 30% pentru locuințele de lângă metrou

Locuințele situate la mai puțin de 500 de metri de o stație de metrou sunt listate cu prețuri semnificativ mai mari față de proprietăți similare aflate mai departe de rețeaua subterană. În zona Ozana-Theodor Pallady, diferențele pot ajunge până la 30%, în timp ce în Militari vorbim de circa 18%, iar în Berceni de 7%.

„Localizarea a devenit principalul criteriu de achiziție în Capitală, iar proximitatea față de metrou este atributul-cheie. Într-un oraș sufocat de trafic, predictibilitatea oferită de rețeaua subterană contează mai mult decât prețul”, explică Daniel Crainic, director de marketing Imobiliare.ro.

Efectul anticipat al extinderii rețelei: prețuri mai mari și cerere explozivă

Extinderea magistralelor de metrou a transformat complet dinamica imobiliară în zone precum Băneasa, Otopeni, Pallady, Drumul Taberei sau Bucureștii Noi, unde prețurile locuințelor au crescut accelerat, uneori chiar înainte de finalizarea lucrărilor.

În Băneasa, demararea lucrărilor pentru Magistrala 6 a dus la o creștere de 15% a prețurilor apartamentelor noi, iar interesul cumpărătorilor s-a triplat în mai puțin de un an. Prețul mediu: 185.000 euro.

În Otopeni, casele s-au scumpit cu 16% doar în ultimele luni, ajungând la o medie de 245.000 euro, iar apartamentele se vând acum cu peste 100.000 euro – aproape dublu față de acum 10 ani.

În Drumul Taberei, efectele lansării Magistralei 5 au fost dramatice: prețurile apartamentelor s-au dublat în ultimii ani, iar pentru fiecare locuință nouă există în prezent 21 de potențiali cumpărători.

Periferia se urbanizează cu ajutorul metroului

Conectivitatea la metrou stimulează și dezvoltarea în localitățile limitrofe Bucureștiului, care devin alternative tot mai atractive pentru cei care caută locuințe noi.

Comuna Berceni s-a transformat radical în ultimii cinci ani. În 2020 erau disponibile 80 de case la vânzare. În 2025, oferta a explodat la aproape 1.000 de unități. Prețurile s-au majorat de la 700 euro/mp util la 1.242 euro/mp, o casă vânzându-se acum, în medie, cu 135.000 euro.

În Popești-Leordeni, conectarea la Magistrala 2 a alimentat un boom urbanistic, transformând localitatea într-un model de dezvoltare periurbană: blocuri moderne, centre comerciale și infrastructură nouă. Este localitatea cu cea mai mare dezvoltare urbană din România în ultimii ani.

Bogdan Ivan, secretar general al Asociației Dezvoltatorilor Imobiliari din România – Urbanis, confirmă: „Accesul la metrou este avantajul competitiv major care dă tonul dezvoltării urbane. Mobilitatea eficientă înseamnă nu doar calitate a vieții, ci și atractivitate pentru investitori.”

Theodor Pallady: din periferie uitată, zonă cu potențial investițional

Zona Pallady, aflată la estul Capitalei, este un alt exemplu elocvent al transformării urbane generate de extinderea rețelei de metrou. Odată cu inaugurarea stațiilor Nicolae Teclu și Anghel Saligny, dezvoltarea rezidențială a fost dublată de investiții în infrastructura comercială și educațională.

Dacă în 2015 un apartament nou costa în medie 59.000 euro, acum prețul a ajuns la 101.950 euro. Cererea este susținută: în primul trimestru din 2025, cinci potențiali cumpărători au concurat pentru fiecare unitate disponibilă.

„Proiectele rezidențiale cu acces rapid la metrou au o valoare percepută mai stabilă și se bucură de interes constant. Zona Theodor Pallady este un exemplu clar de cum infrastructura generează transformări durabile”, subliniază Bogdan Bălașa, Director General la HILS Development.

Bucureștii Noi: accesul la M4 a dublat interesul pentru zonă

Până la inaugurarea stațiilor Laminorului și Străulești pe Magistrala 4, Bucureștii Noi era un cartier cu potențial dar cu vizibilitate scăzută. Între 2011 și 2025, prețurile locuințelor noi au crescut de la 70.000 euro la 159.000 euro. În 2024, doar în acest cartier s-a înregistrat o creștere de 12% a prețurilor, cu nouă potențiali cumpărători pe fiecare locuință disponibilă.

Laurențiu Afrasine, CEO Akcent City, confirmă că “proiectele bine conectate la metrou devin repere urbane, iar accesul la rețeaua subterană a trecut din categoria ‘nice to have’ în ‘must have’.”

Ce urmează: Petricani, Vidra, Berceni și dezvoltările intermodale

În nordul orașului, Magistrala 2 ar urma să fie extinsă până în zona Petricani, cu un nod intermodal de transport, pasaj peste calea ferată și parcare de tip park&ride. În sud, comuna Berceni și localitatea Vidra se profilează ca următorii poli de creștere rezidențială, în anticiparea extinderii rețelei în această direcție.

Accesul la metrou a devenit catalizatorul numărul unu al dezvoltării rezidențiale în București și împrejurimi. Nu doar că aduce un plus de confort locuitorilor, dar transformă radical harta oportunităților imobiliare și setul de priorități al cumpărătorilor. Într-o capitală aglomerată și impredictibilă din punct de vedere rutier, metroul este garanția mobilității eficiente – și, pentru dezvoltatori, biletul către succes.

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata.