Crește suprafața proiectelor de retail livrate în România: peste 87.000 mp în primul semestru

Crește suprafața proiectelor de retail livrate în România: peste 87.000 mp în primul semestru

Livrările de noi spații de retail în România în prima jumătate a anului au totalizat 87.400 mp, în creștere semnificativă față de 30.000 mp finalizați în perioada corespunzătoare a anului anterior, arată datele companiei de consultanță imobiliare Cushman & Wakefield Echinox.

Evoluția a fost alimentată mai ales de activitatea de dezvoltare din trimestrul al doilea, când au fost finalizate proiecte cu o suprafață de 78.100 mp, un avans considerabil față de primul trimestru (9.300 mp) și comparativ cu același trimestru din 2023 (17.000 mp).

Activitatea de dezvoltare a fost dominată de formatul de tip centru comercial din punct de vedere al suprafeței livrate, în urma finalizării în al doilea trimestru a Argeș Mall, un centru comercial de 51.400 mp dezvoltat de Prime Kapital – MAS Real Estate în Pitești și a celei de-a doua faze a Fashion House Pallady în București (5.700 mp) de către Liebrecht & WooD.

În plus, au mai fost livrate două parcuri de retail, respectiv Aurora Retail Park în Giurgiu și OK Shopping Center în Bistrița totalizând 21.000 mp închiriabili.

Stocul de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,54 milioane mp, din care 55% reprezintă centre comerciale de tip mall, în timp ce parcurile de retail și galeriile comerciale au o cotă de 45%.

Pentru a doua jumătate a anului, activitatea de dezvoltare se menține consistentă cu proiecte totalizând 155.000 mp fiind în diverse stadii de construcție și cu termen de finalizare sfârșitul lui 2024.

În total, în Europa Centrală și de Est au fost livrați 360.000 mp de spații de retail, din care aproape 80% (274.000 mp) reprezintă proiecte de tip retail park. Doar 85.000 mp de spații de tip mall au fost livrate în regiune în această perioadă, cea mai mare suprafață fiind construită în România (60% din total).

Chiriile centrelor comerciale s-au menținut constante la un nivel maxim de 80-85 de euro/mp/lună în București, în timp ce în orașele secundare precum Cluj – Napoca, Timișoara, Iași și Constanța, acestea ajung la 50-65 euro/mp/lună, iar în cele terțiare la 30-35 euro/mp/lună.

Dintre proiectele aflate pe masa de lucru a dezvoltatorilor, planificate pentru livrare în anii următori, cele mai multe fac parte din portofoliul investitorului sud-african Prime Kapital – MAS Real Estate: Transilvania Mall Cluj – Napoca (130.000 mp), Mall Moldova Iași (122.200 mp) și Bacău Shopping Mall (51.000 mp). Urmează proiectul Rivus Cluj- Napoca (115.000 mp) al Iulius Group și Atterbury Europe, Prima Shopping Center Sibiu (70.000 mp) al Oasis Consulting; Nhood Reșita (35.000 mp) al Nhood, Galați Retail Park (33.000 mp) al NEPI Rockcastle și extensia Promenada Mall din București (32.000 mp), tot a NEPI Rockcastle.

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata.