Nhood, furnizorul de servicii imobiliare al investitorului francez Ceetrus în România, a anunțat că va finaliza anul acesta o clădire de birouri la Brașov, în cadrul proiectului de regenerare urbană Coresi.
Clădirea are în jur de 10.500 mp închiriabili, iar recepția se va face la începutul anului 2025. În condițiile în care livrările de birouri noi s-au prăbușit pe piața românească, proiectul din cadrul Coresi reprezintă o opțiune pentru companiile din industrie și IT care s-au relocat sau și-au extins afacerile în ultima vreme în orașul de sub Tâmpa.
În cadrul proiectului Coresi din Brașov, compania are deja în operare 60.000 mp de birouri alături de Ascenta, iar construcția noii clădiri a demarat înainte de pandemie.
“Am achiziționat birourile care aveau o componentă de clădiri reabilitate, și am continuat cu dezvoltarea de clădiri noi. Ultima clădire a fost începută înainte de pandemie, dar s-a întârziat din diverse cauze și contexte, însă acum am decis să o închidem și să o închiriem”, a punctat Ruxandra Dragomir, Head of Development & Promotion la Nhood România.
În prezent, se duc discuții cu potențial clienți și sunt solicitări chiar pentru suprafețe mari, mai puțin disponibile la Brașov, unde piața de birouri clasa A este slab reprezentată. Ea face referire la companii mari de producție și IT care activează în prezent în oraș și care, pe lângă spațiile industriale sau logistice, au nevoie de birouri noi.
“Întreaga piață de birouri e relativ gripată, să zicem, iar în Brașov cred că suntem cei mai mari. AFI are în jur de 25.000 mp și continuă să construiască, deci este loc în piață”, adaugă Ruxandra Dragomir.
În afara acestor domenii, Ruxandra Dragomir menționează că au existat discuții cu companii din sport și educație, în special școli private, care ar fi interesate să se extindă la Brașov.
Este vorba de proiecte educaționale suplimentare, față de cele deja existente în cadrul Coresi. Dezvoltatorul a donat deja terenuri către primăria orașului pentru construirea unei grădinițe și a unei școli, ambele de stat.
În ce privește cererea de spații de birouri, reprezentanții Nhood afirmă că au existat destul de multe solicitări de la potențiali chiriași, însă “ideea a fost să și avem un bun pe care să putem discuta, deoarece aceasta este natura pieței în prezent, trebuie să te duci și le arăți clienților clădirea”, adaugă Ruxandra Dragomir pentru Forbes România.
Începând de anul trecut, Nhood și-a schimbat structura organizațională și guvernanța, mărind totodată și aria serviciilor oferite pe piața imobiliară, care cuprind inclusiv studii de potențial, de analiza pieței și de business, de modele economice, concepte, design tehnic, project management, implementare și “toate serviciile de care ar avea nevoie un investitor atunci când decide să facă o dezvoltare imobiliară”.
“Expertiza noastră se duce destul de mult pe zona de retail, unde suntem recunoscuți ca un dezvoltator de bază”, declară Elena Bocan, Head of Market în cadrul Nhood România.
Pe lângă Coresi Shopping Resort, unde chiriașul ancoră este Auchan, în cadrul proiectului din Brașov, compania are experiență și în domeniul rezidențial, unde a intrat într-un parteneriat 50%-50% cu constructorul Kasper Development. Proiectul rezidențial se derulează în continuare, însă este “temporizat la nivelul pieței”.
S-au livrat deja 2.500 de apartamente, iar proiectul Coresi s-ar putea extinde până la 3.000 de apartamente.
“Fosta zonă industrială era una destul de periferică, iar acum devenit, practic, un pol destul de important și atractiv pentru viața Brașovului, care pe lângă rezidențial, cuprinde componente de retail, birouri și hoteliere, plus suprafețe exterioare generoase, spații verzi, locuri de joacă și multe altele”, explică Elena Bocan.
Tot pe platforma Coresi se dezvoltă și câteva extensii de retail. Deja s-a relocat un magazin Decathlon din nordul Brașovului, noul spațiu fiind deschis pentru public în acest an.
În prezent se derulează construcția unui magazin Mobexpert, pe un teren care a fost vândut către retailerul de mobilă, iar un alt furnizor din gama home & deco, XXXLutz, va deschide aici un big box, tot pe un teren achiziționat. Tot în cadrul parcului de retail s-a deschis în acest an, pe o suprafață de 2.300 mp și o Farmacie Tei plus un Bebe Tei.
În ce privește proiectul rezidențial, Elena Bocan consideră că, în acest moment, este nevoie de curaj și fonduri ca să construiești. “Suntem norocoși să avem un partener precum Kasper Development lângă noi, pentru că este un parteneriat care funcționează, ceea ce ne permite un anumit ritm pe construcție”, declară ea, adăugând că, în ultimele luni, vânzările și-au mai revenit.
Cu toate acestea, ea consideră piața rezidențială ca fiind imprevizibilă, mai ales din perspectiva creditării limitate. În prezent, foarte puține apartamente din cadrul proiectului se vând cu credit, în general fiind vorba de plasamente investiționale.
Proiectul nu mai are disponibilități de apartamente, dar s-a început construcția unui nou calup cu 120 de unități rezidențiale, reprezentând două blocuri aflate în diverse etape de execuție.
“Anul acesta am decis să mergem într-un ritm de două blocuri pe an, dar s-a ajuns la patru blocuri pe an, însă probabil că vom temporiza. Ca să înțelegeți, acum câțiva ani aveam 13 blocuri în lucru într-un an”, afirmă Elena Bocan, precizând că piața rezidențială s-a comprimat destul de mult.
Dat fiind că dezvoltările sunt realizate de Ceetrus, iar Nhood este un prestator de servicii nu doar pentru companiile grupului, ci și pentru cele din exterior, compania a decis să-și amplifice activitatea pe zona de servicii, intrând astfel pe o piață acoperită inclusiv de agențiile imobiliare.
“Capital Market este un serviciu nou unde profităm, să zicem, de bunele conexiuni și reputații la nivel internațional, dar și de legăturile pe care le avem în plan local. Noi oricum ofeream aceste servicii pentru Ceetrus, deci la fel de bine putem să le externalizăm.
În momentul în care ești dezvoltator imobiliar, poți să ai nevoie de un partener, de o sursă de finanțare care nu trebuie să fie neapărat o bancă. Poate să fie un fond de investiții sau un alt partener, poate să fie investitor din afara țării”, explică Elena Bocan.
În acest sens, compania are în prezent în lucru două potenţiale tranzacţii, una pe zona de consultanţă de fuziuni şi achiziţii, cealaltă pentru vânzarea unor centre comerciale unui client terț.
În plus, Nhood a anunțat anul acesta și parteneriatul cu Urbano Group, care a plecat de la consultanță pe zona de concept, apoi master plan, studiu de fezabilitate, iar în prezent la partea de agent exclusiv pentru comercializare.
Urbano Group va dezvolta Urbano Shopping & Living, amplasat în zona de vest a oraşului Cluj-Napoca, pe o suprafaţă de 27 de hectare. Investiţia este estimată la peste 100 de milioane de euro, conform unui comunicat transmis presei în luna mai a acestui an.
Lasa un raspuns