Comparație: Polonia a devenit motorul dezvoltărilor industriale și logistice din Europa; cât de departe este România?

Comparație: Polonia a devenit motorul dezvoltărilor industriale și logistice din Europa; cât de departe este România?

Cu 2,32 milioane mp de spații industriale și logistice în construcție, Polonia este cea mai dinamică piață europeană pentru astfel de dezvoltări, arată un raport al BNP Paribas Real Estate Poland, analizate de Forbes România. În România, din datele agenților imobiliari, ar fi în construcție proiecte industriale și logistice totalizând între 500.000 mp și 700.000 mp în acest an, așadar de peste 3 ori mai puține decât în Polonia, dacă luăm în calcul varianta optimistă.

În ceea ce privește stocul total disponibil de spații industriale și logistice din Polonia, la sfârșitul lunii martie 2024, acesta atingea 32,7 milioane mp, în creștere cu aproape 10% față de anul trecut. Acesta reprezintă cel mai rapid ritm de creștere din Europa.

România are în prezent un stoc total care depășește 7 milioane de metri pătrați, iar în primul trimestru cererea s-a concentrat majoritar în principalele huburi logistice din România, respectiv jurul Bucureștiului (50% din volumul total) și Ploiești (10%) și Timișoara (6%), interesul companiilor manifestându-se de asemenea și pentru Iași, Craiova, Arad și Oradea. Din nou, diferența este de peste 4 ori între piețele română și cea poloneză.

Tot raportul BNP Paribas arată că în Polonia s-au livrat 850.000 mp de spații industriale și logistice noi în primul trimestru al anului 2024, reprezentând o creștere cu peste 270.000 mp față de ultimul trimestru din 2023. În România, în primul trimestru al acestui an s-au livrat doar 50.000 de metri pătrați de spații noi, față de 100.000 metri pătrați în intervalul corespunzător din 2023, potrivit informațiilor Cushman & Wakefield Echinox. O altă agenție imobiliară, iO Partners, estimează livrările de spații industriale la aproape 70.000 mp în T1 2024, cu 69% mai puțin decât în T1 2023.

Diferența, și de această dată, este semnificativă: piața poloneză își confirmă atractivitatea în regiune, reușind să livreze spații industriale și logistice de peste zece ori mai mari decât cea românească.

Unul dintre principalele motoare de creștere a acestor spații este comerțul online. În România, potrivit estimărilor GPeC, ARMO și ale principalilor jucători din domeniu, sectorul de e-commerce era evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul anului 2023, o valoare cu aprox. 10% mai mare decât cea înregistrată în 2022 (6,3 miliarde de euro).

GlobalData estimează o creștere cu 38% a comerțului electronic în Polonia până în 2027, depășind ratele de creștere prognozate pentru Belgia, Țările de Jos și Austria, vânzările online ajungând la peste 24 de miliarde de euro. Și Departamentul de Comerț al SUA oferă o cifră similară, estimând piața de e-commerce a Poloniei la 22 de miliarde de dolari în 2023.

Pe de altă parte, România are o populație de 20 de milioane de locuitori, în timp ce în Polonia locuiesc în jur de 36,8 milioane de locuitori, aproape dublu (2022). Densitatea populației este mult mai mare în Polonia, dacă luăm în considerare suprafața teritorială: Polonia acoperă 312.680 km², iar România 238.400 km².

În ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor, calculat la paritatea puterii de cumpărare (PPS), în 2023, România a înregistrat un PIB per capita care reprezintă 78% din media UE, depășind pentru prima dată Ungaria și apropiindu-se de Polonia (80% din media UE).

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata.