Cum și unde poate o asociație de proprietari să plaseze camere în scările de bloc. Ce drepturi au locatarii

Cum și unde poate o asociație de proprietari să plaseze camere în scările de bloc. Ce drepturi au locatarii

Cum și unde poate plasa camere în scările de bloc o asociație de proprietari. Condițiile care trebuie îndeplinite pentru o astfel de măsură. Care sunt drepturile locatarilor în această situație?

În ce condiții poate o asociație de proprietari să instaleze camere video în scările de bloc

Montarea camerelor de supraveghere la intrarea în blocuri sau pe scări reprezintă un aspect care i-ar putea îngrijora pe locatari. Asociațiile de proprietari trebuie să acorde atenție anumitor detalii dacă iau decizia de a amplasa camere.

Dacă se montează camere în scările blocurilor, sunt vizate aspecte care au legătură cu viața privată a locatarilor din imobil. Într-un astfel de caz, se aplică legislația privind protecția datelor. Este necesar ca asociațiile de proprietari să aibă grijă la datele pe care le prelucrează.

“În cazul asociațiilor de proprietari, cele mai utilizate date cu caracter personal sunt cele care se înscriu în cartea de imobil, potrivit legii, respectiv numele de familie şi prenumele, seria și nr. actului de identitate, data mutării în/din imobil şi felul adresei (de domiciliu sau de reşedinţă), domiciliul persoanei (înscris în actul de identitate), datele înscrise în listele de plată a cheltuielilor asociației, precum și imaginea în cazul instalării sistemului de supraveghere video”, se menționează într-un ghid publicat de Autoritatea română de protecția datelor (ANSPDCP), notează avocatnet.ro.

Astfel, dacă asociațiile de proprietari instalează camere în imobil, în casa scărilor, atunci operează date personale. Camerele video instalate în bloc pot să surprindă diverse informații care au legătură cu viața privată a locatarilor. De exemplu, pot surprinde momentul în care pleacă sau se întorc acasă de la muncă sau când primesc vizite.

Instalarea și utilizarea unei camere în imobil trebuie justificată obiectiv. Cu alte cuvinte, aceasta trebuie să fie necesară și proporțională cu scopul care este urmărit.

Cum se justifică instalarea camerelor de supraveghere la bloc

Atunci când se instalează camere, iar interesul asociației de proprietari este să asigure siguranța și securitatea în bloc, trebuie să se identifice o problemă în zonă și să fie verificate opțiunile care sunt la dispoziție.

În cazul în care soluțiile prezentate nu sunt mai puțin intruzive în viața privată a locatarilor din imobil, atunci asociațiile de proprietari pot fi instalate în casa scării. Este important să fie identificată necesitatea unei astfel de măsuri. Totodată, trebuie să fie asigurată o proporționalitate între această măsură și drepturile persoanelor care sunt vizate de filmare.

“O astfel de prelucrare a datelor în interes legitim ce poate fi stabilită de către asociația de proprietari este cea efectuată prin intermediul unui sistem de supraveghere video pentru asigurarea pazei şi protecției persoanelor, bunurilor și valorilor, a imobilelor și a instalațiilor de utilitate publică, precum și a împrejmuirilor afectate acestora, dar și în zona de acces în imobil sau lifturi.
Argumentele privind justificarea interesului legitim trebuie să se regăsească într-o documentație la nivelul asociației de proprietari și, ulterior, hotărârea de a instala un astfel de sistem trebuie adoptată în cadrul adunării generale a asociaţiei de proprietari, potrivit Legii nr. 196/2018”, mai informează ANSPDCP în ghid.

Filmările în înregistrările audio vor putea fi utilizate doar pentru motivele invocate pentru a le justifica. Asociațiile de proprietari nu pot instala camere pentru a menține siguranța, iar apoi să utilizeze aceste înregistrări pentru alte scopuri, cum ar fi stabilirea cotelor la întreținere.

Cine poate accesa înregistrările de pe camerele de filmat. Ce drepturi au locatarii din imobil

Accesarea imaginilor și sunetelor surprinse de camere trebuie făcută într-un cadru bine determinat. E necesar să fie stabilit cine poate accesa datele. Trebuie să fie asigurat, de altfel, și un cadru de securitate, pentru a limita expunerea datelor.

“Este necesară stabilirea unui număr limitat de persoane care au acces la imagini. Totodată, persoanele care au acces la imagini nu le pot prelucra decât la cererea operatorului și în scopul pentru care datele au fost inițial colectate.
Persoana/persoanele care are/au acces la imagini ar trebui să le poată vizualiza doar în situația producerii unui incident care are legătură cu scopul declarat al prelucrării, și nu în mod continuu/frecvent și/sau în timp real”, mai arată legislația.

De altfel, trebuie să se stabilească clar câte camere sunt amplasate, în ce zone și unde va fi locația în care vor fi stocate echipamentele. Dacă acestea sunt montate pe fiecare nivel sau palier, trebuie obținut consimțământul fiecărui proprietar sau locatar pentru instalarea camerelor video.

Cei care locuiesc sau ajung în zona unde există camere trebuie atenționați. Din acest motiv, ar trebui amplasate anunțuri pentru a informa persoanele respective.

Imaginile de pe camerele video nu trebuie să fie păstrate mai mult de 30 de zile. Singura excepție o reprezintă “situațiile temeinic justificate în care s-au produs evenimente ce necesită stocarea doar a imaginilor relevante pe o perioadă mai mare de timp necesară îndeplinirii scopurilor respective (de ex. până la soluționarea definitivă a unei cauze penale de către organele judiciare)”, mai precizează ANSPDCP.

Înregistrarea sunetului de pe camere, în afară de filmare, este permisă doar în situații excepționale. Întrucât este un amestec în plus în viața privată a locatarilor, e nevoie de o motivație suplimentară pentru a prelucra astfel de date.

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata.