One United vede un potențial imens de creștere în piața imobiliară din România, pe care o considerată o „bijuterie ascunsă”. „Următorii 10 până la 20 de ani vor fi buni pentru dezvoltarea imobiliară”

One United vede un potențial imens de creștere în piața imobiliară din România, pe care o considerată o „bijuterie ascunsă”. „Următorii 10 până la 20 de ani vor fi buni pentru dezvoltarea imobiliară”

Cel mai mare dezvoltator imobiliar din România, One United Properties, profită de cererea în creștere atât pentru spațiile rezidențiale, cât și pentru cele de birouri, într-o piață care a fost mult timp subestimată.

Într-un interviu acordat bne IntelliNews, Victor Capitanu, cofondatorul și CEO-ul companiei, descrie România ca fiind o „bijuterie ascunsă” care atrage un interes tot mai mare din partea investitorilor pe măsură ce piața de capital evoluează.

Fondată în urmă cu 15 ani, compania One United este cunoscută pentru cele mai noi repere ale Bucureștiului, precum One Cotroceni Park, One Herastrau Plaza și One North Gate. Inițial concentrată pe proiecte rezidențiale de lux, compania s-a extins și în domeniul birourilor și al imobiliarelor comerciale, inclusiv în dezvoltările cu utilizare mixtă.

Potrivit lui Capitanu, România a urmat o traiectorie de dezvoltare destul de diferită față de alte țări din Europa Centrală și de Est (ECE).

„România este o țară aflată în dezvoltare. Este diferită de majoritatea țărilor din Europa Centrală și de Est în sensul că piața este mai puțin dezvoltată. Dacă ne uităm la stocul de apartamente, majoritatea au fost construite în timpul comunismului sau în anii imediat următori, de asemenea, fără prea multă expertiză,” spune el pentru sursa citată.
„Industria imobiliară a început să se formeze și să crească în ultimii 20 de ani. Deși suntem o companie tânără, am început mai mult sau mai puțin la începutul acestui sector pe această piață.”

În prezent, spune Capitanu, există o cerere puternică pentru imobiliarele rezidențiale, însă oferta este în urmă. Rezumând piața, el spune că „oamenii vor să aibă o viață mai bună, să locuiască într-un apartament mai bun, cu facilități, calitate superioară, cu un design plăcut.”

One United a raportat că a realizat vânzări și pre-vânzări rezidențiale în valoare de 274,9 milioane de euro în 2023, în creștere cu 63% față de anul precedent. În total, a vândut și pre-vândut 953 de apartamente, plus 1.584 de locuri de parcare și alte unități pe parcursul anului.

Cererea acumulată indică faptul că piața este așteptată să-și continue creșterea solidă în anii următori.

„Privind în viitor, cred că următorii zece până la 20 de ani vor fi buni pentru dezvoltarea imobiliară în această țară”, spune Capitanu pentru bne IntelliNews.

Există o situație similară și în segmentul de birouri, unde omul de afaceri indică, de asemenea, o lipsă de spațiu de calitate, combinată cu o cerere puternică. Divizia comercială a One United a închiriat și pre-închiriat 34.200 mp de spații de birouri și comerciale anul trecut, față de 31.700 mp în 2022.

„Știu că unele piețe din Europa Occidentală și în special SUA suferă în sectorul birourilor din cauza supraproductivității. Dar în România nu există supraproducție, ci lipsă de ofertă, în special de stoc de calitate. Sunt multe companii care își mută operațiunile din alte părți ale Europei în România, iar ele au nevoie de clădiri de calitate – așa că trebuie să le construim,” spune CEO-ul One United.

One United a semnat recent un contract de 57 de milioane de euro pentru construirea unui campus de 20.000 de metri pătrați pentru cel mai mare producător de cipuri din Germania, Infineon Technologies. Clădirile sale existente precum One Cotroceni Place și One Tower au, de asemenea, chiriași internaționali, printre aceștia numărându-se Siemens Energy, producătorul auto Ford, British American Tobacco (BAT), compania de servicii financiare Stripe și firma de avocatură CMS.

„Multe companii internaționale se mută în România, și vedem că în fiecare an cererea crește pentru spații de birouri de înaltă calitate în locații bune, cu ratinguri ESG foarte bune. Noi furnizăm această cerere,” spune Capitanu.

În plus față de proiectele sale noi, One United s-a angajat în sarcina mai tehnică a reabilitării clădirilor istorice pentru a le da o nouă viață în secolul al XXI-lea. Printre acestea se numără Ford Hall, prima fabrică a producătorului auto american în regiunea ECE, construită în anii ’30. Capitanu comentează că astfel de proiecte sunt „extrem de benefice pentru dezvoltarea orașului”.

Focus pe București

Până în prezent, One United s-a concentrat exclusiv pe capitala țării. Capitanu indică o populație de aproximativ 3 milioane de locuitori în București – făcându-l unul dintre cele mai mari orașe din Europa – cu un PIB de aproximativ 100 de miliarde de euro, mai mare decât PIB-ul întreg al mai multor vecini ai României.

În viitor, One United ar lua în considerare extinderea în alte mari orașe din regiune, dar pentru moment, România prezintă suficiente oportunități. Nu numai că există încă o cerere acumulată pentru proprietăți rezidențiale, dar Victor Căpitanul se așteaptă și la sosirea mai multor companii internaționale în căutarea de talente. „Vedem că cererea continuă datorită forței de muncă, care este foarte calificată și foarte competitivă din punct de vedere al prețurilor. În mod mai larg, se așteaptă o creștere solidă pentru economie în ansamblu, conform atât Guvernului României, cât și al instituțiilor financiare internaționale (IFI). Anul acesta, țara este așteptată să fie una dintre cele mai dinamice economii din UE.

Capitanu are încredere în dezvoltarea pieței de capital locale. One United a fost listată la Bursa de Valori București (BVB) în iulie 2021. IPO-ul a fost cel mai mare din România în ultimii patru ani, plasând imediat One United printre cele mai mari companii de pe bursă după capitalizarea de piață. A fost inclusă în toți marii indici urmăriți de România, precum FTSE Russell, MSCI și ROTX.

„Acum suntem cea mai mare companie antreprenorială după capitalizarea de piață de pe bursă și a zecea ca mărime în general,” spune Capitanu. „Suntem, de asemenea, printre cele mai lichide de pe piața de capital.”

În ansamblu, România are perspective solide datorită potențialului său neexploatat.

„Credem că România reprezintă cea mai mare oportunitate de Piață Emergentă din Europa, unde majoritatea țărilor sunt deja foarte dezvoltate, așa că există mai puține oportunități,” spune Căpitanul. „România, într-un fel, este o bijuterie ascunsă pentru că este cea mai mare oportunitate neexploatată din Europa.”

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata.