Pentru sectorul de construcţii, anul a început intens: materialele se scumpesc în continuare, iar dezvoltatorii imobiliari şi cei ce construiesc sau renovează în această perioadă sunt în dificultate, se arată într-un comunicat al Vindem-Ieftin.ro, remis redacţiei. Dacă în 2023 producătorii de materiale de construcţii se întreceau în campanii promoţionale, acum, este un exerciţiu de echilibristică tot mai dificil sa menţină preţurile fără a compromite calitatea şi să rămână competitivi pe piaţă, conform sursei. Exista însă şi soluţii, ne asigură specialiştii. Care este dinamica pieţei in anul 2024 si cum ne putem adapta eficient la noua realitate aflăm din cele ce urmează, adaugă sursa citată.
De la fier beton şi polistiren, până la ciment, OSB şi panourile sandwich, toate materialele de construcţii costă mai mult: fierul beton a crescut estimativ cu 10-15%, polistirenul s-a scumpit cu 5-8%, panourile sandwich cu 10%, iar cimentul, cu 3-5%, relatează compania. Preţul OSB-ului va creşte progresiv, începând cu 10% in luna martie iar o lună mai târziu, cu încă 7%. Până şi cărămida, care era disponibilă anul trecut cu reduceri substanţiale, după ce aceste promoţii au încetat, a ajuns să coste cu până la 17% mai mult, potrivit comunicatului.
Iar creşterile nu par să se oprească, mai ales sub imperiul inflaţiei. Desigur, ajustările vor ţine pasul cu cererea din piaţă, conform sursei.
Producătorii caută soluţii pentru temperarea preţurilor
Anul trecut, criza izocianatului – materie primă în producţia de panouri sandwich, ce afectează semnificativ preţul produsului final – a obligat furnizorii sa caute soluţii alternative ca sa nu majoreze preţurile şi oferta să rămână accesibilă consumatorilor, transmite compania.
Contextul politic îngreunează aprovizionarea: de pildă, clienţii evită să cumpere materiale de construcţii produse în Ucraina pentru că nu au garanţia că se respectă standardele UE, relatează sursa indicată.
Scumpirea lemnului a determinat producătorii locali de OSB să-şi diversifice sursele şi să importe din Cehia, Ungaria sau Polonia – strategie care atenuează impactul scumpirilor de moment si contribuie la sustenabilitatea proiectelor de construcţii pe termen lung, arată datele comunicatului.
Criza generează noi oportunităţi
Ca în orice criză, apar şi oportunităţi de business: producătorii naţionali de cărămidă au pornit cuptoarele, iar la începutul lunii martie deja vor relansa pe piaţă propriile produse. De asemenea, se anunţă deschiderea a două noi fabrici de panouri sandwich, în România, transmite sursa.
Potrivit comunicatului, “Piaţa actuală este foarte dinamică, iar asta implică atât plusuri, cât şi provocări: nu este facil pentru furnizori să caute constant soluţii pentru a oferi materiale de construcţii fără a face rabat la calitate, mai ales in contextul inflaţiei crescute la nivel global. Dar acest context poate aduce şi avantaje clienţilor, fie aceştia persoane fizice ori firme mici sau mijlocii. De exemplu, doi mari producători au anunţat că vor deschide noi fabrici de panouri sandwich în România, ceea ce înseamnă că produsele vor fi mai uşor de procurat, iar termenele de livrare se vor reduce: dacă în anii trecuţi comenzile soseau în 6-7 săptămâni, atunci când materialele de construcţii vor fi produse în ţară, clienţii le vor primi în maximum 3 săptămâni”, menţionează Cosmin Răileanu, CEO Vindem-Ieftin.ro, unul dintre principalii furnizori din acest sector.
Pe o piaţă dinamică, în continuă schimbare, provocările sunt iminente. Dar ceea ce se prezintă iniţial drept criză, cel puţin pentru un sector economic, poate fi o “mină” valoroasă de explorat pentru altul. Cu condiţia ca antreprenorii să reacţioneze rapid, să sesizeze oportunitatea şi să o valorifice, se mai menţionează în comunicat.
Lasa un raspuns